Hvordan skiller arbeidet med Åpenhetsloven seg fra i fjor og hva er man nødt til å gjøre før årets frist for rapportering den 30. juni? Vår gratis sjekkliste vil hjelpe deg med å identifisere eventuellt endringer du trenger for å gjøre for å sikre at du oppfyller kravene til loven.
Kort om Åpenhetsloven Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, eller Åpenhetsloven for kort, er en norsk lov som ble vedtatt av stortinget i 2021 og trådte i kraft fra 1. Juli 2022.
Hovedformålet til loven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og at allmenheten har tilgang til informasjon om hvordan selskaper jobber mot dette.
Hvem er påvirket av Åpenhetsloven? Åpenhetsloven gjelder både for norske virksomheter som faller inn under visse vilkår, men også utenlandske virksomheter som er skattepliktig til Norge etter intern norsk lovgivning og tilbyr varer og tjenester i Norge.
Omtrent 9000 selskaper ble omfattet av loven i 2023, og et tilsvarende antall er nødt til å rapportere også i år.
Er man nødt til å rapportere i år også? Virksomheter omfattet av loven er forliktet til å oppdatere redegjørelsen hvert eneste år.
Det er i denne sammenheng likevel verdt å presiere at det er en forskjell på å gjennomføre aktsomhetsvurderinger og å oppdatere redegjørelsen.
Redegjørelsen skal oppdateres hvert år . Dette inkluderer datering, signering, samt at den nyeste redegjørelsen tilgjengeliggjøres på nettsidene.
Når det gjelder aktsomhetsvurderinger skal dette arbeidet gjøres kontinuerlig . Det er forventet at man kontinuerlig monitorerer risikobildet, og når dette eventuelt endrer seg, vil man være nødt til å gjennomføre nye aktsomhetsvurderinger.
Trenger du hjelp med Åpenhetsloven? Se hvordan Ignite kan hjelpe deg til å enkelt oppfylle kravene til Åpenhetsloven her: https://www.ignite.no/no/solutions/apenhetsloven
Hva er eksempel på endret risikobilde? Det finnes flere eksempler på endret risikobildet, men enkelt sagt kan vi dele det i to kategorier:
Din virksomhet kjøpre varer og tjenester fra nye leverandører . I disse tilfellene er dere nødt til å gjennomføre aktsomhetsvurdering for å evaluere risikobildet. Risikobildet endrer seg for eksisterende leverandører . Dette er oftere vanskeligere å overvåke kontinuerlig, og forutsetter at man har god kontroll på eksisterende leverandører og en kontinuerlig dialog med de viktigste leverandørene.
Hva hvis risikobildet ikke har endret seg? I mange tilfeller og for mange leverandører vil ikke risikobildet ha endret seg. Dette er naturlig, men det er i så fall viktig at dette beskrives og redegjøres for i rapporten.
Åpenhetsloven: Sjekkliste I vår gratis sjekkliste for Åpenhetsloven, vil du finner noen punkter for aktsomhetsarbeidet i 2024 som du må huske på for å sikre at redegjørelsen er i tråd med lovens forventninger og for å minimere sjansene for eventuelle sanksjoner:
✅ Har din virksomhet fått nye leverandører siden forrige redegjørelse ble ferdigstilt, og har det blitt gjennomført risikovurdering av disse?
✅ Har risikobildet endret seg for noen av de eksisterende leverandørene, og har det i så fall blitt gjennomført nye aktsomhetsvurderinger?
✅ Er det begrunnet hvorfor risikobildet eventuelt er uendret for noen av eksisterende leverandører?
✅ Har tiltakene beskrevet i fjorårets redegjørelse blitt gjennomført og evaluert ?
✅ Er redegjørelsen oppdatert i tråd med all informasjon ovenfor?
✅ Er redegjørelsen datert og signert av daglig leder og sytret?
✅ Har din virksomhet publisert siste versjon av redegjørelsen på nettsiden?
✅ Er din virksomhet forberedt på innkomne informasjonsforespørsler og har rutiner for å håndtere disse?
Se hvordan Ignite kan hjelpe deg til å enkelt oppfylle kravene til Åpenhetsloven her: https://www.ignite.no/no/solutions/apenhetsloven