Introduksjon
VITA ble grunnlagt i 1981 og er Norges største forhandler innen skjønnhet og velvære. De har 116 butikker rundt om i landet, i tillegg til en nettbutikk. Visjonen deres er å være en pålitelig støttespiller på din skjønnhetsreise — uansett hvilken retning den tar.
For å oppfylle denne visjonen tilbyr VITA et bredt utvalg av merker og produkter slik at kundene kan realisere sin skjønnhetsreise. Det betyr at de har et stort nettverk av leverandører — rundt 14 000 produktlinjer og over 1 000 leverandører.
Med sin komplekse verdikjede måtte VITA finne en måte å bedre håndtere og holde kontroll over leverandørene sine. De inngikk et samarbeid med Ignite for å:
- Ha full oversikt over sine mest strategiske leverandører
- Etablere en systematisk tilnærming til å jobbe med risiko
- Opprettholde en etisk verdikjede og overholde Åpenhetsloven
Holde kontroll over leverandørforhold
VITA er forpliktet til etisk og ansvarlig innkjøp.
De hadde allerede satt opp prosesser for å sikre at de opererte etisk, inkludert å bli medlem av Etisk Handel i Norge. De implementerte strenge retningslinjer for leverandørene sine og inspiserte fabrikkene deres ofte. VITA kjøpte også de fleste av produktene sine fra norske og andre europeiske leverandører.
For å komme videre ønsket de en mer strukturert tilnærming som ville gjøre det mulig for dem å:
- Forankre sosiale og etiske retningslinjer øverst i organisasjonen
- Etablere prosedyrer for å organisere og følge opp leverandørene sine
- Ha systematiske risikovurderinger av leverandørene sine
- Implementere en plan for håndtering av brudd på etikk
VITAs utfordringer
For å få på plass en systematisk tilnærming hadde VITA noen presserende utfordringer å takle.
De ønsket bedre kontroll over leverandørene sine, spesielt bedre kontroll over de som ikke leverer direkte til VITA sin egenproduksjon. De slet med å kartlegge leverandørkjeden, noe som gjorde det vanskelig å prioritere leverandørene sine.
VITA sto også overfor en betydelig overgang - en fullstendig overhaling av sitt ERP-system i første kvartal 2023.
Disse utfordringene, kombinert med Åpenhetsloven, betydde at de måtte handle raskt og begynte å lete etter en partner for å fylle hullene.
Bygge en fremtidsrettet og etisk forsyningskjede
VITA vendte seg til Ignite og lette etter en omfattende programvare for å håndtere utfordringene med leverandørstyring og overholdelse av regelverket.
VITA var imponert over Ignites fleksible alternativer for opplasting av leverandørdata, noe som senket barrieren for å komme i gang raskt. Dette gjorde det mulig for dem å endelig samle leverandørene sine på ett sted.
Leverandørdataene deres ble automatisk beriket med informasjon om leverandørenes potensielle risiko basert på bransje og lokasjon. Dette ble gjort ved å bruke indekser fra International Trade Union Confederation (ITUC), European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), Freedom House og Transparency International.
De kunne kombinere denne risikoinformasjonen med innkjøpsdataene sine gjennom Ignite. Dette ga VITA klarhet i hvilke leverandører de brukte mest penger på. Det hjalp dem med å identifisere og prioritere 268 leverandører som trengte ytterligere risikoanalyse.
Å ha disse dataene sammen med oversikten over leverandørene gjorde det mulig for VITA å nå målet sitt. De kunne etablere en systematisk tilnærming til å jobbe med leverandørene sine.
VITA mener også at Ignites maler, spørreskjemaer og støtte var nøkkelen til å overholde Åpenhetsloven i 2023.
Med tillit til at de har leverandørene og overholdelsen under kontroll, planlegger VITA å fortsette samarbeidet med Ignite for å sikre overholdelse i 2024.
Resultat
- Identifiserte 268 leverandører for ytterligere risikovurdering
- Sendte ut 23 spørreskjemaer
- 7 leverandører med høy risiko
- Overholdt Åpenhetsloven